Publikationen der FG-Mitglieder

 

2013

 

Averbeck-Lietz, Stefanie (2013):

“Globalisation” and Related Key Concepts in Communication Studies: 
Findings of a Qualitative Content Analysis of Journals in the Field.

http://www.researchingcommunication.eu/book8chapters/C04_Averbeck_1213.pdf

In: Ilija Tomanic Trivundza, Nico Carpentier, Hannu Nieminen, Pille Pruulmann-Venerfeldt, Richard Kilborn, Ebba Sundin and Tobias Olsson (Ed.): Past, future and change. Contemporary analysis of evolving media scapes. Ljubljana 2013, pp. 55-68.

 

 

Averbeck-Lietz, Stefanie (2013):

Pathways of intercultural communication research. How different research communities of communication scholars deal with the topic of intercultural communication.

In: Communications, Vol. 38, No. 3. pp. 289-313. 

 

 

Hepp, Andreas (2013):

Transkulturelle Kommunikation. 2., völlig neu bearbeitete Auflage.

Konstanz: UVK.

 

 

Hepp, Andreas (2013):

Cultures of Mediatization.

Cambridge: Polity Press.

 

 

Jacke, Christoph; Mania, Thomas; Eismann, Sonja; Bloss,Monika; Binas-Preisendörfer, Susanne (Hrsg.) (2013):

ShePOP – Frauen. Macht. Musik!

Münster: Telos.

 

 

Nelke, Astrid; Sievert, Holger; Tipon, Astrid (Hrsg.) (2013):

Karrierewege als Thema der internen Kommunikation. Befragungen der Beschäftigten und Inhaltsanalyse der internen Medien im Auswärtigen Amt.

Wiesbaden: Springer VS.

 

 

Pfetsch, Barbara (Eds.) (2013):

Political Communication Cultures in Western Europe.

Houndsmills: Palgrave Macmillan.

 

 

Pfetsch, Barbara; Annett Heft (2013):

Theorizing Communication Flows within European Public Spheres.

In: Risse Th./Van de Steeg M. (Eds.): European Public Spheres. Bringing Politics Back In.Cambridge UK: Cambridge University Press.

 

 

Richter, Carola (2013):

Libyan Broadcasting under al-Qadhafi: The Politics of Pseudo-Liberalization.

In: Guaaybess, Tourya (Ed.): National Broadcasting and State Policy in Arab Countries. Houndmills: PalgraveMacmillan, pp. 150-165.

 

 

Seethaler, Josef; Karmasin, Matthias; Melischek, Gabriele; Wöhlert, Romy (Eds.) (2013):

Selling War. The Role of the Mass Media in Hostile Conflicts from World War I to the „War on Terror“.

Bristol, UK: Intellect; Chicago: University of Chicago Press.

 

 

2012

 

Global Media Journal. German Edition, Vol. 2 (2012), No. 2, Special Issue: (De-)Westernizing Media and Journalism Studies: Demarcating, Transcending and Subverting Borders.
www.globalmediajournal.de

 

 

Wessler, Hartmut; Averbeck-Lietz, Stefanie (Hrsg.) (2012): Grenzüberschreitende Kommunikation. Nomos. (= M&K-Sonderband 2)

http://www.hans-bredow-institut.de/de/mampk/inhaltsverzeichnis-mk-sonderband-grenzueberschreitende-medienkommunikation

 

 

Buckley, Cheryl; Hochscherf, Tobias (2012):

Introduction: From German „Invasion“ to Transnationalism: Continental European Émigrés and Visual Culture in Britain, 1933–56.

In: Visual Culture in Britain, Vol. 13, No. 2, pp. 157-168.

 

 

Couldry, Nick; Hepp, Andreas (2012):

Researching Media Cultures Comparatively.

In: Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.): Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge, pp. 249-261.

 

 

Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.) (2012):

The Handbook of Comparative Communication Research.

New York: Routledge.

 

 

Gerhards, Jürgen; Schäfer, Mike S. (2012):

Terrorismus-Berichterstattung zwischen nationalen Spezifika und globaler Standardisierung. Eine Inhaltsanalyse der Hauptnachrichten von CNN, Al Jazeera, BBC und ARD.

In: Medien und Kommunikationswissenschaft. Sonderheft 2 „Grenzüberschreitende Medienkommunikation“, S. 115-140.

 

 

Hahn, Oliver; Eide, Elisabeth; Ali, Zarqa Shaheen (2012):

The Evidence of Things Unseen. Visualizing Global Warming.

In: Eide, Elisabeth; Kunelius, Risto (Eds.): Media meets Climate. The Global Challenge for Journalism. Göteborg: Nordicom, pp. 217-242.

 

 

Hahn, Oliver; Jaursch, Julian (2012):

Telling the Greek Story of Europe and the Bull Trap. How U.S. Correspondents Attribute News Value to a Topic-Oriented Countrys Status Within the Eurozones Debt Crisis.

In: Journal of Applied Journalism & Media Studies, Vol. 1, No. 1, pp. 97-113.

 

 

Hanitzsch, Thomas; Rosa Berganza (2012):

Explaining Journalists Trust in Public Institutions across 20 Countries. Media Freedom, Corruption and Ownership Matter Most.

In: Journal of Communication, Vol. 62, No. 5, pp. 794-814.

 

 

Hasebrink, Uwe (2012):

Comparing Media Use and Reception.

In: Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.): The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge, pp. 382-399.

 

 

Jacke, Christoph; Passaro, Sandra; Burkhalter, Thomas (2012):

Das Stück “Wanabni” der Palästinenserin Kamilya Jubran und des Schweizers Werner Hasler im multilokalen Hörtest. Eine multiperspektivische Analyse.

In: Helms, Dietrich; Phleps, Thomas (Hrsg.): Black Box Pop. Analysen populärer Musik. Beiträge zur Popularmusikforschung 38. Bielefeld: Transcript, S. 227-256.

 

  

Pfetsch, Barbara;Frank Esser (2012):

Comparing Political Communication.

In: Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.): The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge, pp. 25-48.

 

 

Richter, Carola (2012):

Liberalisierungsprozesse im ägyptischen Mediensystem und ihre Bedeutung für den politischen Umbruch 2011.

In: Albrecht, Holger; Demmelhuber, Thomas (Hrsg.): Revolution und Regimewandel in Ägypten. Baden-Baden: Nomos, S. 143-162.

 

 

Rothenberger, Liane (2012):

ARTE – Problems of Creating a European TV. Intercultural Aspects at Micro, Meso and Macro Level at the European Culture Channel Arte.

In: Communication & Society / Comunicación y Sociedad, Vol. 25, No. 2, pp.145-174.

 

 

Sievert, Holger; Craig, Robert (2012):

Using International Corporate Communication Theory for the Strategic Practice of Merger Communication – Why the Globally Oriented DaimlerChrysler Deal Had to End Up in Conflict Because of a Failure to Take Communicational Issues Into Account.

In: Li, Z.C.; Spaulding, C.A. (Eds.): 15th International Public Relations Research Conference – Using Theory for Strategic Practice through Global Engagement and Conflict Research. Miami: University of Miami Press, pp. 784-813.

 

 

Wessler, H.; Brüggemann, M. (2012):
Transnationale Kommunikation: Eine Einführung.
Springer VS.

 

 

2011

 

Beliveau, Ralph; Lönnendonker, Julia (2011):

Foreign Correspondents and Ethnography. Research Practices, Methods, and Texts.

In: Gross, Peter; Kopper, Gerd: Understanding Foreign Correspondence. A Euro-American Handbook of Concepts, Methodologies, and Theories. New York: Peter Lang.

 

 

Dietz, Christoph; Steffenfauseweh, Julia; Mendes, Angelika (Hrsg.) (2011):

The „Fourth Estate“ in Democracy Assistance. Practices and Challenges of German and International Media Development Cooperation.

St. Augustin, Berlin: Konrad-Adenauer-Stiftung; Aachen: Catholic Media Council (CAMECO), Forum Medien und Entwicklung. Online unter: http://www.cameco.org/files/fome-4th-estate-complete-3mb.pdf

 

 

Eberwein, Tobias; Fengler, Susanne; Leppik-Bork, Tanja; Lauk, Epp (Hrsg.) (2011):

Mapping Media Accountability – in Europe and Beyond.

Köln: Herbert von Halem.

 

 

Engesser, Sven; Franzetti, Annika (2011):

Media Systems and Political Systems. Dimensions of Comparison.

In: International Communication Gazette, Vol. 73, No. 4, pp. 273-301.

 

 

Hanitzsch, Thomas; Claudia Mellado (2011):

What Shapes the News around the World? How Journalists in 18 Countries Perceive Influences on their Work.

In: International Journal of Press/Politics, Vol. 16, No. 3, pp. 404-426.

 

 

Hasebrink, Uwe (2011):

Giving the Audience a Voice: The Role of Research in Making Media Regulation More Responsive to the Needs of the Audience.

In: Journal of Information Policy, Vol. 1, pp. 321-336.

 

 

Jacke, Christoph; Passaro, Sandra (2011):

“Pop Will Eat Itself. Will Pop Eat Itself?”. Aktuelle Entwicklungen der transnationalen Popmusikindustrien. Eine Expert_innenbefragung.

In: Reitsamer, Rosa; Fichna, Wolfgang (Hrsg.): “They Say I’m Different…”. Popularmusik, Szenen und ihre Akteur_innen. Wien: Löcker, S. 94-115.

 

 

Karmasin, Matthias; Karmasin, Helene (2011):

Cultural Theory. Anwendungsfelder in Kommunikation, Marketing und Management.

Wien: facultas.wuv.

 

 

Löffelholz, Martin; Rothenberger, Liane (2011):

Eclectic Continuum, Distinct Discipline or Sub-Domain of Communication studies? Theoretical Considerations and Empirical Findings on the Disciplinarity, Multidisciplinarity and Transdisciplinarity of Journalism Studies.

In: Brazilian Journalism Research, Vol. 7, No. 1, pp. 7-29.

 

 

Richter, Carola (2011):

Medienstrategien ägyptischer Islamisten im Kontext von Demokratisierung.

Berlin: Frank & Timme.

 

 

Rohn, Ulrike (2011):

Cultural and Geographic Proximity in SNS. A Comparison between Estonian, Russian-Estonian and German SNS Users.

In: Acta Universitatis Sapientiae, Social Analyses, Vol. 1, No. 2, pp. 260-278.

 

 

Rohn, Ulrike (2011):

Lacuna or Universal? A New Model for Understanding Cross-Cultural Audience Demand.

In: Media, Culture & Society, Vol. 33, No 4, pp.631-641.

 

 

Schäfer, Mike S.; Ivanova, Ana; Schmidt, Andreas (2011):

Globaler Klimawandel, transnationale Öffentlichkeit? Medienaufmerksamkeit für den Klimawandel in 23 Ländern.

In: Studies in Communication / Media, Vol. 0, Nr. 1, S. 131-148. Online unter: www.scm.nomos.de/fileadmin/scm/doc/SCM_11_01_05.pdf

 

 

2010

 

Dietz, Christoph (Hrsg.) (2010):

German Media Development Cooperation. A Survey.

Aachen: Catholic Media Council (CAMECO), Forum Medien und Entwicklung. Online unter: http://www.cameco.org/files/fome-mdc-survey-2010.pdf

 

 

Gerhards, Jürgen; Schäfer, Mike S. (2010):

Is the Internet a better Public Sphere? Comparing newspapers and internet in Germany and the US.

In: New Media and Society, Vol. 12, No. 1, pp. 143-160.

 

 

Hahn, Oliver; Hermann, Daniel (2010):

Germany – The camouflage of green business. In: Eide, Elisabeth; Kunelius, Risto; Kumpu, Ville (Eds.): Global Climate – local journalisms. A transnational study on how media make sense of climate summits.

Bochum, Freiburg/Breisgau: Projekt Verlag (= Global Journalism Research Series, Bd. 3), pp. 195-211.

 

 

Hasebrink, Uwe; Domeyer, Hanna (2010):
Die Konstruktion europäischer Fernsehpublika.
In: Daniel, Ute; Schildt, Axel (Hrsg.): Massenmedien im Europa des 20. Jahrhunderts. Köln; Weimar; Wien: Böhlau Verlag, S. 121-148. 

 

 

Hasebrink, Uwe; Stetka, V.; Olafsson, K. (2010):

Commonalities and Differences. How to Learn from International Comparisons of Children’s Online Behaviour.

In: International Journal for Media and Cultural Politics, Vol. 6, No. 1, pp. 9-24.

 

 

Hochscherf, Tobias (2010):

From Refugee to the BBC. Rudolph Cartier, Weimar Cinema and Early British Television.

In: Journal of British Cinema and Television, Vol. 7, No. 3, pp. 401-420.

 

 

Karmasin, Matthias; Süssenbacher, Daniela; Gonser, Nicole (Hrsg.) (2010):

Public Value. Theorie und Praxis im internationalen Vergleich.

Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

 

 

Plöger, Sigrid (2010):

Grenzüberschreitender Journalismus zwischen Theorie und Praxis.

In: Jahrbuch des deutsch-französischen Instituts Ludwigsburg.

 

 

Richter, Carola; Gebauer, Sebastian (2010):

Die China-Berichterstattung in den Medien.

Studie im Auftrag der Heinrich-Böll-Stiftung.

 

 

Rohn, Ulrike (2010):

Cultural Barriers to the Success of Foreign Media Content. Western Media in China, India, and Japan.

Frankfurt/Main: Peter Lang.

 

 

Sievert, Holger (2010):

Not Europeanised after All? European Journalism and its Differences within the EU Member States.

In: Valentini, C.; Nesti, G. (Eds.): Public Communication in the European Union. History, Perspectives and Challenges. Cambridge: Scholars Publishing, pp. 237-265.

 

 

Publikationen vor 2010

 

Averbeck-Lietz, Stefanie; Klein, Petra (2009):

Entwicklungs- und interkulturelle Kommunikation in der funktionalen Publizistikwissenschaft.
Henk Prakke und Franz-Josef Eilers.

In: Stefanie Averbeck-Lietz/Petra Klein/Michael Meyen (Hrsg.): Historische und Systematische Kommunikationswissenschaft. Festschrift für Arnulf Kutsch. Bremen: Edition Lumière, S. 215-238.

 

 

Brüggemann, Michael (2008):

Europäische Öffentlichkeit durch Öffentlichkeitsarbeit? Die Informationspolitik der Europäischen Kommission.

Wiesbaden: VS.

 

 

Cornia, Alessio; Lönnendonker, Julia; Nitz, Pia (2008):

European Councils as First Encounters of Trans-European Media Communication?

In: Journalism, Vol 9, No. 4, pp. 491-513.  

 

 

Hahn, Oliver; Lönnendonker, Julia (2009):

Transatlantic Foreign Reporting and Foreign Correspondents After 9/11. Trends in Reporting Europe in the United States.

In: The International Journal of Press & Politics, Vol. 14, pp. 497- 515.

 

 

Hepp, Andreas (2006):
Transkulturelle Kommunikation.
Konstanz, UVK.

 

 

Hepp, Andreas; Friedrich Krotz; Winter, Carsten(Hrsg.) (2005):

Globalisierung der Medienkommunikation. Eine Einführung.

Wiesbaden: VS.

 

 

Hepp, Andreas (2004):

Netzwerke der Medien. Medienkulturen und Globalisierung.

Wiesbaden: VS.

 

 

Hepp, Andreas; Martin Löffelholz (Hrsg.) (2002):

Grundlagentexte zur Transkulturellen Kommunikation.

Konstanz: UVK.

 

 

Löffelholz, Martin; Weaver, David (Eds.) (2008):

Global Journalism Research: Theories, Methods, Findings, Future.

Victoria, Malden, Oxford: Wiley-Blackwell.

 

 

Rothenberger, Liane (2009):

Aus Deutschland berichten… Entwicklung, Arbeitsweise und Mitgliederstruktur des Vereins der Ausländischen Presse in Deutschland.

Münster: Lit.

 

 

Wessler, Hartmut et al. (2008):

Transnationalization of Public Spheres.

Basingstoke: Palgrave Macmillan.